tisdag 5 november 2013

Antirasismen är ingen tårtkastning

Imorse på väg till jobbet var jag sjukt irriterad. Jag hade som vanligt tittat på SVT:s Gomorron Sverige och till min stora förvåning hade det i andra fall rimliga programmet bjudit in Aftonbladets "politiska" kommentator Lena Mellin för att "kommentera" och "analysera" finansminister Anders Borgs avklippta hästsvans.

I den trånga kollektivtrafiken satt jag och tänkte cyniskt att den här dagen säger det mesta om den tid vi lever i. Till och med Public Service sjunker så lågt att man diskuterar att en finansminister klippt sig. Och samma dag skulle Sverigedemokraterna hålla torgmöte med självaste Jimmie Åkesson på självaste Södermalm...

Också ett tecken i tiden, tänkte jag. Politik handlar så mycket om symbolik och signaler att Sverigedemokraterna. Vars evighetsstrategi är att provocera fram motreaktioner som går överträder så väl lagens som anständighetens gränser förlägger givetvis ett torgmöte där.

På morgonmötet på redaktionen diskuterade vi torgmötet. Skulle vi bevaka det? Några av mina kollegor tyckte det. Själv tyckte jag inte att det inte var värt mer än att dokumentera. Expo är hela Sveriges antirasistiska stiftelse och tidning. Bara för att Jimmie Åkesson bestämmer sig för att hänga på Södermalm en eftermiddag skall väl inte vi åka dit och rapportera om det? I sådana fall borde skriva om Åkessons torgmöten i varenda landsort.

Nej, åtminstone Expo skulle inte gå i SD-fällan. Och skulle vi ens kommentera det så var det väl lika bra att vända på det. Därför twittrade jag, ironiskt, att det bara är bra att Åkesson lämnar landsbygden åt oss antirasister som tror på sammanhållning i våra lokalsamhällen. Han får gärna dricka latte på Söder, jag bryr mig inte.

Anledningen var att där, på Söder alltså, har ändå inte mycket att hämta.

Men så fick Sverigedemokraterna det de ville ha. Åkesson fick en tårta upptryckt i ansiktet. Något mer idiotiskt får fan leta efter. Ett försök till pr-kupp som i bästa fall kunde mötas med vända ryggar, hånskratt eller total ignorans blev något helt annat.

Det sker samma dag som Expo Idag och flera andra medier också rapporterar om hur bland annat sverigedemokrater och en nazist i Västsverige utsatts för attentat. Det kan inte annat än fördömas.

Ska man försvara demokratin så får man bannemej hålla sig till demokratins spelregler.

Det är också den här typen av rakt igenom antidemokratiska aktioner som är orsaken till att hederliga antirasister känner att de inte vill engagera sig för ett samhälle där vi kan leva tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar